Strony

piątek, 20 grudnia 2002

Rzeczywistości ziemskie, doczesne


ks. Andrzej Siemieniewski


Rzeczywistości ziemskie


„Rzeczywistości ziemskie” albo „rzeczywistości doczesne” to pojęcia użyte przez Sobór Watykański II dla opisania sposobu połączenia ludzkiej aktywności z religią. Sobór stawia postulat właściwie rozumianej ich autonomii (rerum terrenarum autonomia, rerum temporalium autonomia):

„rzeczy stworzone i społeczności ludzkie cieszą się własnymi prawami i wartościami, które człowiek ma stopniowo poznawać, przyjmować i porządkować — tak rozumianej autonomii należy się domagać […] odpowiada ona woli Stwórcy” (GS 36).

Szczególnie ważną dziedziną owej słusznej autonomii jest domena badań naukowych. Nieprzestrzeganie tej zasady doprowadziło w przeszłości do poważnych konfliktów na linii spotkania nauki z wiarą.

Istnieje jednak możliwość nieprawidłowego zrozumienia postulatu autonomii rzeczywistości ziemskich, tak jakby rzeczy stworzone nie zależały od Boga i mogły być używane w oderwaniu od Jego praw.

Szczególnie wyraźnym znakiem duchowości, w której rzeczywistości ziemskie zajmują odpowiednie miejsce, jest włączenie wysiłku i owocu pracy rąk i umysłu w ostateczną wizję zbawionego świata w pobożności eucharystycznej. Duchowość ożywiana liturgią Ciała i Krwi Pańskiej, to oparta na chrze­ścijańskiej koncepcji rzeczywistości stworzonych postawa włączenia materii tego świata w służbę Bogu:

„dobra tego świata i praca naszych rąk — chleb i wino — służą nadejściu ostatecznego królestwa, skoro Pan, przez swego Ducha, przyj­muje je do siebie, ażeby ofiarować Ojcu siebie i wraz z sobą ofiarować nas w ponawianiu swej jedynej ofiary, która antycypuje królestwo Boże i głosi jego os­tateczne przyjście” (SRS 48).

W tym właśnie punkcie duchowość zaangażowania w rzeczywistości ziemskie znaj­duje swój punkt kulminacyjny, który powinien nadawać sens każdemu jej aspektowi. Nie ma wprawdzie teologicznego uzasad­nienia zbyt łatwe utożsamianie postępu ziemskiego ze zbliża­niem się królestwa Bożego; tym niemniej, twórczy wysiłek zarówno mięśni, jak i umysłu człowieka, zarówno jego talentów nauko­wych, jak i organizacyjnych, jest wkładem w nadchodzące kró­lestwo.

Z faktu, że ziemskie zaangażowania mają wymiar kreacyjno-soteriologiczny, wynika postulat właściwego kształtowania duchowości pracy, czyli takich postaw względem tej wartości, jaką jest praca, aby rzeczywiście odzwierciedlała ona te dwa podstawowe wymia­ry. Wzorem do kształtowania tak rozumianej duchowości pracy jest sam Jezus Chrystus, jak również przykład apostołów. 

[2002]

BIBLIOGRAFIA

A. Auer, Christsein im Beruf, Düsseldorf 1966.
K. Brockmöller, Cywilizacja przemysłowa i religia, Paris 1975.
M.D. Chenu, Teologia materii — cywilizacja techniczna i duchowość chrześcijańska, Paris 1969.
R. Coste, Ewangelia i polityka, Paris 1969.
M. Graczyk, Francuska teologia rzeczywistości ziemskich: próba retrospekcji i reinterpretacji, Warszawa 1992.
J. Hoffner, Chrześcijańska nauka społeczna, Kraków 1993.
J. Krucina, Jakość życia: człowiek wobec cywilizacji technicznej, Wrocław 1977.
T. Kubina, Akcja katolicka a akcja społeczna, Poznań 1930.
J. Krucina, Myśl społeczna Kościoła, Wrocław 1993.
G. Thils, Théologie des réalitès terrestres, Paris 1946.



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.