środa, 14 maja 2008

Komentarz liturgiczny na 29 maja 2008






29 maja 2008 Czwartek


1 P 2, 2-5. 9-12
Ps 100(99), 1-2. 3. 4-5 (R.: por. 2) J 8, 12b
Mk 10, 46-52


„Jak niedawno narodzone niemowlęta”… – tacy właśnie są chrześcijanie zaczynający swoją przygodę z Panem Jezusem. „Narodzenie z wody i z Ducha, bez którego nikt nie może wejść do Królestwa Bożego” – takimi słowami Katechizm Kościoła Katolickiego (1216) przypomina o chrzcie, który jest bramą do życia z Chrystusem. „Jezus wzywa ludzi, by narodzili się do życia, które będzie także Życiem, jakim żyje sam Bóg” – to z kolei wiara prawosławia wyrażona w Katechizmie Kościoła Prawosławnego.


Odnajdujemy tu samo sedno wiary Kościoła Jezusa Chrystusa, głoszonej nieprzerwanie od samego początku. Apostoł Piotr, opisując duchowość chrześcijanina, również odwołał się do faktu narodzenia na nowo:

„jak niedawno narodzone niemowlęta pragnijcie duchowego, nie sfałszowanego mleka, abyście dzięki niemu wzrastali ku zbawieniu” (1 P 2,2).

Ten sam głos brzmi także i dzisiaj w Kościele. Bardzo wyraźnie słychać Dobrą Nowinę o nowym narodzeniu w naszych parafiach, gdy udziela się sakramentu chrztu. Jej echo rozbrzmiewa podczas uroczystości paschalnych, kiedy to wierni dziękują za otrzymane nowe życie. Jeśli zaś ta świadomość nieco się przyćmi – pomóc mogą ruchy odnowy Kościoła, proponując drogę ponownego katechumenatu (deuterokatechumenatu, neokatechumenatu), przygotowującego duchowo do odnowienia doświadczenia narodzenia na nowo.


Nowe narodzenie to początek życia wiecznego. Życie wieczne zaś, choć bierze swoją nazwę od tego, że trwa po śmierci i się nie kończy, to jednak swój początek ma już tutaj, właśnie w chwili nowego narodzenia:

„A to jest życie wieczne: aby znali Ciebie, jedynego prawdziwego Boga, oraz Tego, którego posłałeś, Jezusa Chrystusa” (J 17,3).

Aby w to życie wejść, potrzebna jest zbawcza wiara: „Tak bowiem Bóg umiłował świat, że Syna swego Jednorodzonego dał, aby każdy, kto w Niego wierzy, nie zginął, ale miał życie wieczne. […] Kto wierzy w Niego, nie podlega potępieniu; a kto nie wierzy, już został potępiony” (J 3,16-18). A treść tej wiary, aby przyniosła ona zbawienie, obejmuje dwa najważniejsze elementy: że Bóg dał swego Syna Jednorodzonego i że potrzebne jest nowe narodzenie z wody i z Ducha.


Ks. bp Andrzej Siemieniewski





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Uwaga: tylko uczestnik tego bloga może przesyłać komentarze.